SaNDVIKEN

Jympa

- Vår klassiska gruppträning sedan 1978.

Jympa är Friskis&Svettis egen unika träning. Varierad, funktionell och enkel att hänga med i, bland annat för att träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Ledaren väljer också själv sin musik och passen har olika personliga uttryck.
 Övningarna ger en allround träning i en form som är suverän. På en timme får du träna allt. Styrka, kondition och rörlighet.

Tips! För bästa effekt och skonsam träning, välj en nivå där du har lite marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul!


Soft

Lätt jympa för dig som ska komma igång. Soft är en skonsam jympa med enkla övningar, både att förstå och utföra. Musiken är trivsam och lätt att träna till och det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar. Passet startar med en mjuk uppvärmning, därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition och nedvarvning. Passet avslutas med träning av rörlighet och skön avslappning.


Bas

Varierat och utan hopp. Bas är en varierad och skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Träningen är lagom tuff och enkel för att passa de flesta. Bas är hoppfritt, men innehåller lite jogging eller andra steg som "lättar" från golvet. Ledaren visar alternativ.


Medel

Tempo och en del hopp. Passar dig som är van att röra på dig och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo, men med mycket variation, t ex varvas tyngre övningar med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Puls

Ger mer utrymme för kondition. Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt. Pulsjympa finns på både bas- och medelnivå. Jympa på basnivå är hoppfri, har mindre belastning på enskilda övningar och tempot är något lugnare.



 
 

Intensiv

Tuff genomkörare. Intensiv är för dig som har bra kondition, starka muskler och gillar att träna med hög belastning. Styrketräningen är klart tuffare med riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på hög nivå.



Station

Jympa med styrketräning i stationer. Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds och avslutas med en skön uppvärmning respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner du igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station.


Flowride

Jympa flowride är en jympaupplevelse med en twist. Lekfull och svettig träning med sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser. Åkturen bjuder dig på power, flyt och en och annan överraskning.

Jympa flowride passar dig som gillar att jobba med flytet och som vill utmana dig i att anta nya rörelseuttryck och musik.

Passet följer de vanliga ramarna och liknar upplägget för Jympa puls på medelnivå med en sammanhängande styrka och en längre kondition.

Jympa flowride är ett limited edition som finns på schemat unde 2017. Alla ledare kör samma musik och upplägg.

 
magnustörneld

 
 
 

" Jympa för mig är en effektiv träning för hela kroppen och knoppen! Att få känna energin i salen tillsammans med motionärerna när vi ger allt och lite till är helt underbar. " 

Magnus Törneld  
Leder Jympa Medel på söndagar kl 18:15
och på tisdagar 19:00